Grampians - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van ronensonja - WaarBenJij.nu Grampians - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van ronensonja - WaarBenJij.nu

Grampians

Door: Sonja en Ron

29 December 2011 | Australië, Halls Gap

Het viel even niet mee, maar we hadden bijna 3 dagen niet de beschikking over een internetaansluiting. Maar we zijn weer terug in Melbourne, dus hiebij het vervolg van onze trip.

Na het eten en drinken op eerste Kerstdag, was het tweede Kerstdag (Boxingday) weer tijd voor wat actie. Om een uurtje of elf werden we opgehaald door Linda en vertrokken we voor een wandeling in de bergen in de buurt van Boronia.
Daar beklommen we 1000 treden bij het monument van de Kokoda Trail, in Papua Nieuw Guinea, alwaar in 1942 strijd werd geleverd tussen o.a. de Australiers en de Japanners.

Op 27 december hebben we onze huurwagen, een spiksplinter nieuwe Suzuki Swift met net 800 km op de teller, opgehaald en zijn we voor drie dagen naar de Grampians vertrokken. De Grampians is een schitterend natuurgebied op vier a vijf uur rijden, noord-westelijk van Melbourne. Het gebied is enige jaren terug getroffen door enorme bushfires en afgelopen januari door overstromingen tgv van hevige regenval. Met name door dit laatste zijn nog vele wegen en wandelpaden onbegaanbaar en daarom afgesloten. Desondanks is er genoeg te beleven.

We zaten in een prima Cottage in Halls Gap, een wel heel erg toeristisch dorpje met o.a. een beetje duur uitgevallen supermarkt. Maar goed, het is vakantie.........

De huurwagen was een automaat en vooral dat laatste was even wennen, ook voor de automobilist die eventueel achter je zit. Je moet namelijk je linkervoet niet gebruiken en er zeker niet mee op het rempedaal trappen.Doseren ben je met koppelen niet gewend, met een onbedoelde noodstop tot gevolg...... Verder weer even wennen aan het links rijden, maar dat gaat vrij snel.

Het viel ons al op dat er veel uitwerpselen op de grasvelden rondom de huisjes lagen. Waar zou dat nou van zijn? Nou, daar kwamen we tegen de avond achter: Er zaten in de omgeving en op het park honderden, misschien wel duizenden kangeroos. Zo rond half 6 vertrokken we de eerste avond nog voor een korte wandeling en werkelijk overal waar je keek, zag je die beesten rondhuppelen. Echt ongelooflijk. Op Kangeroo Island moesten we het nota bene doen met maar drie exemplaren, maar dit sloeg werkelijk alles. 's Avonds zaten ze gewoon voor het huisje.

Gisteren (28/12) zijn we vroeg vertrokken voor een aantal wandelingen in de omgeving. Eerst met de auto richting de MacKenzie Falls. Het was een prachtige warme dag met een stralend blauwe lucht. Na het bezoek aan de watervallen en de stops bij de nodige uitkijkpunten reden we naar de 'Wonderland carpark'. Van hieruit start een schitterende wandeling via de Grand Canyon en de Silent Street naar de op 686m hoogte gelegen Pinnacle Lookout. Een tocht vol kruip-door, sluip-door werk, met als bekroning een schitterend uitzicht over de Grampians.

Terug in ons huisje hebben we eerst nog een uurtje zitten genieten van het kangeroo schouwspel voor ons, waarna we de dag hebben afgesloten met een heerlijk etentje in een plaatselijk restaurant. Ik was zo onder de indruk van de kangeroos, dat ik er zelfs een stuk van opgegeten heb..... Smaakte goed :-)

Vandaag moesten we voor 10:00 uitchecken. Rond half 10 begonnen we daarom aan onze terugreis naar Melbourne, een kleine 300 km.

Morgen staat er een fietstocht rond de baai bij St Kilda op het programma. Ben benieuwd of de tandwielen van de fietsen aan de linkerkant zitten.
Aan het weer zal het niet liggen: volgens de verwachting gaat het de komende dagen naar de 33 tot 37 graden. En dat met zoveel vuurwerk in het vooruitzicht.

• 29 December 2011 - 13:49

Ronald En Tineke:

Ziet er goed uit allemaal, vooral het droge en zonnige weer. Wij zijn al vier keer natgeregend tijdens het wandelen. Wie heeft dat stuk kangaroovlees gegeten???

• 29 December 2011 - 15:19

Ma Breda:

Hallo Ron en Sonja,

Het is even stil geweest, maar we hebben weer een heel mooi verslag gelezen. Wat hebben jullie weer veel gezien. Geniet er nog maar lekker van
    Ik wens jullie een gezellige Oudejaarsavond, en alle goeds voor 2012 Ook voor de hele familioe.
    groetjes

• 29 December 2011 - 15:21

Ma Breda:

Sorry, ik bedoelde Familie.

• 30 December 2011 - 02:30

Harry En Yvonne:

Ziet er weer prachtig uit.
    En Sonja jij aan de kangaroobiefstuk?
    Ziet er toch ook als echt vlees uit?
    Maakt niet uit,als het lekker is gewoon eten.
    Groetjes

• 30 December 2011 - 09:09

Jo:

Hoi Ron en Sonja,

Mooi gebied the Grampians.Het is onvoorstelbaar dat dit gebied in 2006 helemaal afgebrand is. De natuur is sterker dan wij denken.
    Ik denk dat jullie nog meer kangaroos hebben gezien dan wij vorig jaar. Het is goed om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Geniet er van. Hier is het alleen maar wisselvallig.