Puerto Princesa Subteranean Underground River - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van ronensonja - WaarBenJij.nu Puerto Princesa Subteranean Underground River - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van ronensonja - WaarBenJij.nu

Puerto Princesa Subteranean Underground River

Door: Sonja en Ron

17 December 2011 | Filipijnen, Palawan

Na een stevig ontbijt in het restaurant, werden we rond half negen vanmorgen opgehaald voor onze excursie naar de ondergrondse rivier. Dus, een ritje van rond de 35-40 Km in een busje met nog een mannetje of 7 (waar staat hier hoeveel personen maximaal in een personenbusje mogen?). het eerste deel van de rit ging eerst richting en door Puerto Princesa. Nou dan weet je wel: druk, druk, druk. Regels kennen ze hier niet. Degene die het hardst claxonneert gaat voor. Inhalen kan altijd, ondanks tegenliggers en haarspeldbochten......

Uiteindelijk zijn we na een kleine twee uur scheuren, aangekomen bij de zee, alwaar het de bedoeling was dat we over zouden stappen op een bootje, welke ons naar de ingang van de grot zou brengen. Hier eerst wat gegeten, waarna we in zouden gaan schepen. Probleem was echter dat er een behoorlijke wind kwam opzetten. Tijdens het eten zagen we die bootjes al vreselijk tekeer gaan. Voor de kijkers van Expeditie Robinson: het zijn van die bootjes met aan de zijkant extra drijvers in de lengterichting van de boot.

Na een hele tijd wachten kregen we te horen dat er elders rond de eilandengroep een flinke typhoon waaide (zie http://www.nu.nl/buitenland/2695963/dodental-storm-filipijnen-loopt.html) en men het onverantwoord vond om nog passagiers over te varen. Dat betekende dus geen ondergrondse boottocht. En geld terug of overboeken naar een andere dag: Nee, "dat staat in de voorwaarden die je ondertekend hebt. Geen teruggave door uitval tgv weersomstandigheden". Welke voorwaarden?

Dus wij weer onverrichter zaken in het busje en terug.

Op de terugweg zijn we toen nog gestopt bij 'Ugong Rock Adventures'. Hier gingen we al klimmend en klauterend een grot in. Bovengekomen gingen we tokkelend weer naar beneden.

Vanavond in de stad wezen eten. Dan houd je gewoon weer zo'n tricycle aan, die je voor omgerekend 1,40 euro naar de stad brengt. Was even schrikken van de prijs, want overdags kost het maar euro 1,05......:-).

Zo'n tricycle lijkt en tuk-tuk, maar is het niet. Het is echt een standaard bromfiets, model Zundapp, waaraan een hele constructie is gelast, met een dak en een derde wiel.Hier in Puerto Princesa rijden er wel 3000 van die dingen. Volgens mij heeft de helft van de bevolking zo'n ding, om de andere helft van de bevolking te vervoeren. Omdat er zoveel zijn, hebben ze verschillende kleuren vergunningen. Per dag mogen dan tricycles met een vastgestelde kleur vergunning de weg op.

Vandaag ook weer veel indrukken opgedaan. We reden o.a.langs rijstvelden. De geoogste rijst strooit men uit op een kleed, wat men vervolgens langs de kant van de weg te drogen legt.
Ook verschillende bussen zien rijden, zoals je ze alleen van tv kent: helemaal afgeladen met hele huishoudens op het dak, incusief passagiers........

Morgen Honda Bay Island hopping, met o.a snorkelen. Hopen dat het weer het toelaat. De storm schijnt vanacht hier over te waaien.

Nu ook foto's toegevoegd. Let niet op de onderschriften, die heten allemaal 'winkel', terwijl er maar 1 winkel heet. Vraag me niet hoe het komt.

Groetjes en tot het volgende bericht.

• 17 December 2011 - 17:14

Ronald:

Hallo travelers,

Mooie foto's! Contrastrijk: de onmetelijke ruimte van het platteland en de 'adembenemende' verkleining van de stad. Ook schitterend om te zien hoe ze vindingrijk zijn/worden, om daar mee om te gaan. Zo te merken, hebben jullie ook nu gelukkig kunnen genieten van de trips. Hier via de VK ook al het nieuws over het zuiden vernomen. Triest. Blijf vooral uit de buurt!

• 17 December 2011 - 19:30

Tineke:

De foto's geven een mooie indruk van het land. Jammer dat de excursie niet doorging, maar de overstromingen in het zuiden zijn natuurlijk van een andere orde. Dat tokkelen naar beneden is wel gaaf hoor! Veel plezier verder.

• 17 December 2011 - 21:17

Ma Breda:

Leuke foto.s Kun je een beetje een indruk krijgen van wat jullie allemaal gezien hebben.

Groetjes ma.

• 17 December 2011 - 22:05

Harry En Yvonne:

Kijk met die foto's erbij krijg je een goed beeld.Zoals hier heb ik de driewielers nog nergens gezien,is inderdaad heel anders dan de tuktuks,hopelijk komen jullie de typhoon niet tegen.