Laatste dag op Palawan - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van ronensonja - WaarBenJij.nu Laatste dag op Palawan - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van ronensonja - WaarBenJij.nu

Laatste dag op Palawan

Door: Sonja en Ron

19 December 2011 | Filipijnen, Palawan

Vandaag was onze laatste dag op Palawan. Een warme dag met zo nu en dan opnieuw flinke stortbuien. Ook vandaag werden er weer de nodige excursies afgelast, al hadden wij alleen in de avond een boottocht naar een gebied met vuurvliegjes op het programma staan. Hiervan zouden we rond 15:00 uur te horen krijgen of het door zou gaan. En, zowaar het ging door.

Wij met nog 4 anderen en nog een aantal bemanningsleden per boot het donker in. We lieten de verlichte stad achter ons en wachtten af wat er verder komen zou. Een stukje voor iets wat leek op een eiland stopten we en moesten we overstappen op een ander bootje. Was nog aardig wat gebalanceer om zonder nat pak in die andere boot te klauteren. Met laatstgenoemde boot zijn we toen een soort van kreek ingevaren. Daar zagen we inderdaad hele zwermen met vuurvliegjes (eigenlijk zijn het kevertjes) in en rond de bomen zwerven. Een chemische reactie in het lichaam van deze beestjes, maakt dat zij een fel wit/geel lichtpuntje uitstralen.

Na weer over geklauterd te zijn op de andere, grotere boot, stond hier de tafel gedekt en gingen we eten. Na het eten werd de motor weer gestart, althans dat probeerde men. Helaas moest er eerst een dik half uur worden gesleuteld voordat er weer beweging in dat ding kwam. Gelukkig bleef het droog en , nog belangrijker, bleef het windstil. Met enige vertraging kwamen we weer in de haven van Puerta Princesa aan.

In de ochtend en begin middag hebben we nog een wandeling gemaakt naar en in de stad. We kwamen hierbij langs wat vissers-gehuchtjes. Iedereen richt dan zijn blik op je, want ja, we vallen als Europeanen daar wel heel erg op. In een van de gemeenschappen een flesje Coca Cola gekocht. Kostte toch nog 17 Eurocent.

De prijzen varieeren hier wel wat, maar duur is het allerminst. Zo aten we eergisteren in restaurant met soep vooraf en ieder een consumptie voor omgerekend 14,95 Euro. Met zijn vieren dan wel te verstaan, dus nog geen 4 Euro pp.
Bij een soort McDonalds eet je een maalijd met rijst en vlees inclusief drank voor 1,75 Euro.

Morgen gaan we weer richting Manila en zullen we worden opgehaald door Ruby's vader en tante. We verblijven dan twee nachten bij de familie. We zijn zeer benieuwd wat dat gaat worden. Wordt vervolgd.

• 19 December 2011 - 15:41

Tineke:

Terwijl ik achter mijn Mac thuis zit te werken komt er weer een berichtje van jullie binnen. Leuk die foto's! Jullie maken wel heel veel mee in een korte tijd. Een goede reis naar Manilla!

• 19 December 2011 - 16:02

Ronald:

Thanks for the update. Het leven is wel erg goedkoop daar ... Hoewel, voor hun wellicht niet, gezien hun inkomen. Had die vuurvliegjes graag meegemaakt. Veel plezier bij Ruby's vader en tante.

• 20 December 2011 - 06:34

Astrid:

Geweldig wat jullie allemaal ondernemen. Veel plezier bij Ruby's familie!

• 20 December 2011 - 07:53

Marijke:

het eten is wel goedkoop maar is het het ook lekker?
    zo te zien wel.
    Gezellige dagen bij de familie van ruby

• 20 December 2011 - 11:21

Ma Breda:

Weer een zeer fraai reisverslag gelezen. Wat zien jullie veel moois.
    Tot het volgende verslag.
    Groetjes, ook aan de familie van Ruby.

• 21 December 2011 - 20:16

Miranda:

zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin, als zijn er af en toe excursies afgelast, dat is dan wel weer jammer. veel plezier bij de familie van ruby